loading...

بست بیوگرافی

بیوگرافی جمشید اسکندری حسابداری موسسه حسابرسی جمشید اسکندری جمشید اسکندری ویکی پدیا عکس جمشید اسکندری دکتر جمشید اسکندری سایت جمشید اسکندری دانلود رایگان

حسین بازدید : 2362 یکشنبه 25 آذر 1397

بیوگرافی جمشید اسکندری حسابداری

موسسه حسابرسی جمشید اسکندری

جمشید اسکندری ویکی پدیا

عکس جمشید اسکندری

دکتر جمشید اسکندری

سایت جمشید اسکندری

دانلود رایگان

ارباب جمشید جمشیدیان در سال ۱۲۲۹ خورشیدی(معادل با ۱۲۶۷ هجری قمری) در شهر یزد و در خانواده ای زرتشتی به‌دنیا آمد. پدرش، بهمن، او را در سن یازده سالگی برای کار در تجارتخانه ارباب رستم دینیار به او سپرد و تا سن بیست سالگی در آنجا مشغول به کار بود. وی سپس برای خودش تجارتخانه کوچکی در بروجرد و سپس در بندرعباس ایجاد نمود و به تجارت لباس و پارچه و منسوجات و ... مشغول گردید . پس از مهاجرت به تهران در سال ۱۲۹۰ هجری قمری، در سرای مشیرخلوت مشغول به فعالیت شد . در تهران وی علاوه بر کار خود، به کشاورزی، تجارت و صرافی و سپس به بانکداری پرداخت و در ۳۵ سالگی شعبه‌های متعدد صرافی خود را در بازار تهران دایر کرد. بدین ترتیب او به تدریج از تُجّار عمده و معروف بازار تهران شد و موفق گردید تا شعبه هایی از تجارتخانه خود ( تجارتخانه جمشیدیان ) را در بیش از ۱۲ شهر کشور دایر کند و بعدها شعبه‌هایی از این تجارتخانه را در بغداد ، بمبئی ، کلکته و پاریس نیز تأسیس نمود. وی همچنین در پی گسترش دامنه فعالیتهای تجاری خود، در ۱۳۱۱ بانک جمشیدی را نیز تأسیس نمود .

ارتباطات و مراودات با دربار قاجار[ ویرایش ]

ارباب جمشید در سالهای ۱۳۰۸ و ۱۳۰۹ هجری قمری بعنوان تاجر معتبر با ناصرالدین شاه قاجار ارتباط پیدا کرده و به دربار او راه یافت. از آن زمان تا پایان حکومت قاجار وی با دربارقاجاریه مراوده داشت و در دربار مظفرالدین‌شاه نیز وی منشاء خدمات بسیاری به شاه و درباریان بود. از جمله جمشیدآباد ( جمالزاده کنونی) را که از جمله املاک شخصی وی بود، بعنوان تفرجگاه در اختیار شاه و اهالی حرمش می نهاد و هرگاه شاه به آنجا میرفت ارباب جمشید به وی سینی اشرفی تقدیم میکرد . درنتیجه همین قبیل خدمات، مظفرالدین‌شاه در سال ۱۳۲۱ه.ق وی را به لقب رئیس‌التجاری و دریافت نشان و جبّه و شال سرفراز کرد .وی در صرافی خود به امور مالی درباریان و دولتمردان نیز میپرداخت و با بسیاری از آنها، ازجمله با میرزاعلی اصغر خان اتابک اعظم (معروف به امین السلطان )، دوستی داشت. بسیاری از رجال آن زمان، به‌ویژه حاکمان یزد و کرمان، از او وام میگرفتند و چون مدیون او بودند به وضع زرتشتیان آن شهرها رسیدگی میکردند، حتی شخص محمدعلیشاه و خانواده‌اش نیز از تجارتخانه جمشیدیان مبالغی قرض میگرفتند که بازپرداخت آن برعهده عده‌ای از تجار و ملاکین می افتاد!. ارباب جمشید، همچنین در سال ۱۳۲۶ه.ق از طرف محمدعلی شاه قاجار به ریاست مخزن دولتی منصوب گردید. در این زمان او لباس قشون ، اعم از قزاقخانه و سربازخانه ، را تأمین میکرد .

آبادانی‌ها و اقدامات عام المنفعة[ ویرایش ]

ارباب جمشید علاوه بر فعالیتها و آبادانی‌های چشمگیری که در املاک جمشیدآباد و امیرآباد خود انجام داده بود، در تابستانها که آب جنوب تهران کم بود، آب قناتهای جمشیدآباد و امیرآباد را به رایگان، برای جبران کمبود آب این منطقه بدان روانه می نمود. وی برای رسیدگی به مستمندان و اطعام فقرا اهتمام ویژه داشت. ساخت چند آب‌انبار و سقاخانه (بویژه درشهرهای یزد و نیز در مسیر بین بندرعباس ویزد) و ساخت چند مدرسه (از جمله مدرسه جمشیدجم ) و همینطور چند گرمابه رایگان برای زرتشتیان از جمله کارهای اوست. ارباب جمشید در امور دینی و زرتشتیگری خود نیز علاقه‌مند بود، طوریکه موبد ویژهٔ خانواده خود را از یزد آورده بود و با توجه به نبودن محل مخصوص ( آتشکده ) برای عبادت زرتشتیان تهران، در منزل شخصی اش محلی را برای امور دینی زرتشتیان اختصاص داده بود. از طرفی وی به مراسم عزاداری حسین بن علی سیدالشهداء علیه‌السلام نیز کمک مالی می کرد و در روزهای عزاداری تعدادی اسب و درشکه و قاطر[ظاهراً به منظور استفاده در مراسم شبیه خوانی ] در اختیار دسته‌های سوگوار می گذاشت و در شب‌های اول ماه نیز به امور نیازمندان رسیدگی می کرد. تعمیر تکایا و پرداخت هزینه سفر کربلا و مشهد به علاقه‌مندان نیازمند، از جمله دیگر اقدامات اوست.

نقش او در مشروطیت[ ویرایش ]

مقارن نهضت مشروطه ، او کمک مالی بسیاری به مشروطه‌خواهان کرد؛ و از جمله پارک جمشیدآباد (جمالزاده کنونی) را در موقع ورود ستارخان و باقرخان و شاهسونها محل توقف و سکونت و پذیرایی از آنان قرار داد. تنها یک فقره از کمکهای او به مشروطه طلبان ، پرداخت بیست هزار تومان بود. همچنین در اوج درگیریهای مشروطه‌خواهان با نیروهای حامی استبداد ، بدستور وی اسلحه و مهمات را در عدلهای پارچه و پنبه جاسازی میکردند و از بوشهر به تهران میفرستادند. وی همچنین در زمان تحصن بازرگانان و بازاریان تهران در سفارت انگلیس برای حمایت از مشروطه، به واسطه حاج محمدتقی بنکدار هشت هزار تومان برای تأمین هزینه‌های متحصنین پرداخت .

انتخاب به نمایندگی مجلس[ ویرایش ]

آن طور که ناظم‌الاسلام کرمانی در کتاب تاریخ بیداری ایرانیان نوشته است، پس از آنکه مظفرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۳۲۴هجری قمری فرمان مشروطیت را امضا کرد، موضوع ورود اقلیتهای مذهبی به مجلس شورای ملی مطرح شد. البته ارامنه و کلیمیان دفاع از حقوق خود را بر عهده آیت‌الله سیدمحمد طباطبائی و آیت‌الله سید عبداللّه بهبهانی گذاشتند، اما زرتشتیان خواستار کسب یک کرسی در مجلس شدند، که با آن موافقت شد و ارباب جمشید به عنوان اولین نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی برگزیده شد. البته در دوره دوم مجلس، ارباب جمشید به سبب گرفتاری‌های شغلی و بیماری، حاضر به پذیرش وکالت مجلس نشد و میرزا کیخسرو شاهرخ ( که بعدها به ارباب کیخسروشاهرخ معروف شد) را به جانشینی خود معرفی کرد و زرتشتیان نیز، به پیروی از وی، به کیخسروشاهرخ رأی دادند .

نقش در تاسیس بانک ملی[ ویرایش ]

در ۱۰ شوال ۱۳۲۴ تجار عضو مجلس و خارج از آن، در اطلاعیه‌ای قصد خود را برای تأسیس بانک ملی ایران اعلام کردند و قرار شد تا زمان تأسیس بانک، مردم پولهایشان را به چند فرد مشخص (از جمله ارباب جمشید) تحویل دهند و رسید دریافت کنند. این امر مقدمه تأسیس بانک ملی ایران بود و پس از چندی ارباب جمشید را به تکاپو برای تاسیس این بانک ایرانی واداشت. بدین ترتیب ارباب جمشید خود از سهام‌داران عمده و از مؤسسان و بنیان‌گذاران بانک ملی ایران محسوب می شود.

ورشکستگی و عاقبت کار[ ویرایش ]

شعبه‌های تجارتخانه ارباب جمشید در سرتاسر ایران علاوه بر فعالیت‌های بازرگانی کارهای بانکی را نیز انجام می دادند، طوریکه به زودی به صورت رقیبی برای بانکهای خارجی فعال در ایران یعنی بانک شاهی انگلیس و بانک استقراضی روس درآمد و از طرفی صرافان و تجار بزرگی همچون او از رقبای اصلی بانکهای شاهنشاهی انگلیس و استقراضی روس در ایران به شمار می آمدند. به همین دلیل این بانکها در صدد برآمدند اقداماتی علیه ارباب جمشید انجام بدهند وچون ارباب جمشید در حدود سیزده میلیون تومان از بانک استقراضی و دو میلیون تومان از بانک شاهنشاهی وام گرفته بود، این بانکها دستاویز مناسبی علیه او در دست داشتند و بدین ترتیب ابتدا بانک استقراضی و سپس بانک شاهنشاهی خواستار وصول مطالباتشان از وی شدند و همزمان به جمعآوری مطالباتشان از بازاریان پرداختند. ارباب جمشید، توان پرداخت این مطالبات را علی‌رغم حمایتهای دولت وقت از او و مصادره بخشی ازاموالش همچون تجارتخانه‌های او در کرمان و اصفهان و همینطور پارک اختصاصی اش یعنی پارک اتابک (که بعدها به سفارت روس تبدیل شد) را نداشت و نهایتاً پس از مقاومتهای فراوان اعلام ورشکستگی نمود. در این زمان مشکلات مالی وی، با افراد گوناگون، از جمله آصفالدوله ، نیز به اوج خود رسید و با آن که کمیسیون حل اختلاف به ریاست مخبرالسلطنه در مورد واگذاری املاک خمسه ورثه آصف‌الدوله به ارباب جمشید اقداماتی به انجام رساند، اما وی هرگز زیر بار این مشکلات مالی کمر راست نکرد.

سرانجام او و مرگش[ ویرایش ]

ارباب جمشید، پس از اعلام ورشکستگی، فاضل عراقی را به وکالت خود انتخاب کرد و به منظور معوق ماندن پرونده، مبالغی رشوه داد؛ اما، با افزایش شکایتها، دولت مجبور به رسیدگی شد و دادگاه در یازدهم دی ماه ۱۳۰۲ وی را محکوم به پرداخت مطالبات مردم کرد و اندکی بعد او و وکیلش را به جرم پرداخت رشوه بازداشت کردند. فاضل عراقی پس از دو ماه آزاد شد، اما ارباب جمشید مدتی در بازداشت به سر برد و بعد از آن نیز تا آخر عمر خویش در گیر ودار امورات عدلیه (دادگستری) بود.ارباب جمشید، پس از آزادی، تقریباً تمام ثروتش را از دست داده بود و گرچه بنابه مندرجات یکی از صورتجلسات انجمن زرتشتیان تهران گروهی از همکیشان او قصد همراهی او برای گشایش کارش را داشتند، اما وی با مناعت طبع این کمک را نپذیرفت. سرانجام وی در شانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۶ خورشیدی پس از ۸۲ سال زندگی و در حالیکه از مال دنیا چیز چندانی برایش باقی نمانده بود، درگذشت.

منابع اصلی[ ویرایش ]

اشیدری، جهانگیر، تاریخ پهلوی و زرتشتیان، انتشارات ماهنامه هوخت، چاپ:۱۳۵۵، صفحات: ۳۷۸ تا ۳۸۳ [با تلخیص]

نمیرانیان، دکترکتایون، زرتشتیان ایران پس از اسلام تا امروز، انتشارات مرکزکرمان شناسی، چاپ اول: ۱۳۷۸خورشیدی، صفحات:۳۷۸ و ۳۷۹

بامداد، مهدی، شرح حال رجال ایران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجری، تهران چاپ ۱۳۵۱ خورشیدی؛ ذیل نام ارباب جمشید.

محمدبن علی ناظم‌الاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان، چاپ زنده یاد علی اکبر سعیدی سیرجانی، تهران، فرازهای مختلف مجلدات دوگانه.

منبع: wikipedia.org

ارسال شده توسط Ad598 در تاریخ: چهارشنبه، 5 فروردین، 1394

سلام میشه حل المسائل کتب اصول حسابداری 1 علی مدد رو برام ایمیل کنید

ارسال شده توسط Ad598 در تاریخ: چهارشنبه، 5 فروردین، 1394

سلام میشه حل المسائل اصول حسابداری 1 رو واسم ایمیل کنید

ارسال شده توسط sepehr در تاریخ: سه شنبه، 19 اسفند، 1393

لطفا حل تمرین های کتاب اصول حساب داری 1 اقای مصطفی علی مدد برای من ایمیل کنید

ارسال شده توسط sepehr در تاریخ: سه شنبه، 19 اسفند، 1393

لطفا حل تمرین های کتاب اصول حساب داری 1 اقای مصطفی علی مدد برای من ایمیل کنید

ارسال شده توسط بهار در تاریخ: دوشنبه، 11 اسفند، 1393

سلام ميشه راه حل پروژه حسابداري اصول ١ هنرستان رو برام بفرستين

ارسال شده توسط masoud در تاریخ: یکشنبه، 3 اسفند، 1393

سلام لطف میکنید کتاب اصول 1 نشریه 101رو برام ایمیل کنید...

ارسال شده توسط Melisa در تاریخ: جمعه، 3 بهمن، 1393

سلام میشه حل پروژه اصول حسابداری 1 فنی حرفه ای رو برام بفرستید ممنون میشم

با تشکر

ارسال شده توسط لیلا در تاریخ: پنجشنبه، 18 دی، 1393

سلام میشه کتاب ر مورد حل تمرینات اصول حسابداری 1 تالیف جمشید اسکندری رو بهم معرفی کنید

ممنونم میشم

ارسال شده توسط niloufar در تاریخ: پنجشنبه، 4 دی، 1393

سلام خسته نباشید.کتاب اصول حسابداری ۱ نوشته هورن گرن .حل المسائل نداره !!؟ اگه داره کمکم کنید

ارسال شده توسط hadis در تاریخ: شنبه، 29 آذر، 1393

سلام خسته نباشيد ميشه حل مسائل کتاب اصول نشريه78 دکترعلى مدد رو واسم ايميل کنين

ارسال شده توسط مهدی در تاریخ: یکشنبه، 9 آذر، 1393

لطفانشریه 101سازمان رابرام ایمیل کنیدفایل پی دی اف                  ممنون

ارسال شده توسط مونا در تاریخ: سه شنبه، 6 آبان، 1393

سلام..میشه راهنما و اصول حسابداری نشریه 78 ملک آرایی، مصطفی علی مدد برام ایمیل کنید؟ یا داخل سایت بزارید ممنون میشم.ناشر:سازمان حسابرسی.

ارسال شده توسط ماه در تاریخ: سه شنبه، 6 آبان، 1393

سلام اگر امکانش هست پی دی اف اصول حسابداری درجه 4دکتر روزبهانی را برام ایمیل کنید. خیلی ممنونم

ارسال شده توسط afsoon در تاریخ: دوشنبه، 5 آبان، 1393

سلام و تشکر از شما به خاطر سایت خوبتان اگه امکانش هست پي دي اف نشریه 101 سازمان را برایم ایمیل کنید ممنون

ارسال شده توسط پارسي در تاریخ: یکشنبه، 27 مهر، 1393

سلام و تشکر از شما به خاطر سایت خوبتان

اگه امکانش هست پي دي اف نشریه 101 سازمان را برایم ایمیل کنید

ممنون

ارسال شده توسط sara در تاریخ: پنجشنبه، 3 مهر، 1393

سلام اگه می شه لطفا بهم بگید وقتی دانلود می کنم چرا باز نمیشه

ارسال شده توسط ipiptiot در تاریخ: پنجشنبه، 3 مهر، 1393

ارسال شده توسط محمد در تاریخ: پنجشنبه، 3 مهر، 1393

لطفا فایل pdfکتاب اصول حسابداری 1 نشریه 101 سازمان را برایم ایمیل کنید

سلام اگر امكانش هست لطفا كتاب اصول حسابداري 1دكتر سيد كاظم ابراهيمي رابرايم ايميل كنيد .ممنون

ارسال شده توسط هادی در تاریخ: سه شنبه، 18 شهریور، 1393

لگفا فایل pdfکتاب اصول حسابداری 1 نشریه 101 سازمان را برایم ایمیل کنید

ارسال شده توسط زارع در تاریخ: دوشنبه، 20 مرداد، 1393

سلام اگر امكانش هست لطفا كتاب اصول حسابداري 1دكتر سيد كاظم ابراهيمي رابرايم ايميل كنيد .ممنون

کل نظرات این کتاب 80 (در هر صفحه 20 نظر)

http://biography.powerset.ir/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%B1%DB%8C







اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
    آرشیو